Mijn reis naar Suriname

Een nieuwe wereld

Inmiddels ben ik alweer een paar dagen aan het genieten van de Surinaamse zon, cultuur en gastvrijheid. Op 27 september omstreeks 15:30 uur zijn we aangekomen op vliegveld de Zanderij, waar wij vervolgens in Surinaams tempo onze koffers kregen en door een busje naar ons huis aan de Hugostraat zijn gebracht. De vlucht is vlekkeloos verlopen en onderweg hebben wij genoten van diverse maaltijden en leuke films. Een vlucht van meer dan 8 uur lijkt heel lang, maar uiteindelijk viel het enorm mee. Bij het verlaten van het vliegtuig hebben wij ons blauwe KLM-kleedje meegenomen, welke inmiddels heeft gefungeerd als handdoek, dekbed én kussen. Multifunctioneel dus.

Na eerst de andere groep naar Saron gebracht te hebben, kwamen we aan bij ons huis aan de Hugostraat. Hier stonden Stanley en Erwin, onze huisbazen, ons al op te wachten. We kregen een warm welkom, werden het huis rondgeleid, kregen te eten en dronken bier en fernandes. Want '' In de hemel is geen bier, daarom drinken we het hier.'' Aldus, onze huisbazen. Na een warm, maar zeker ook lang welkom, konden we naar een aantal uur eindelijk naar onze kamer en genieten van onze welverdiende nachtrust.

De volgende morgen zijn we naar de supermarkt gegaan om ontbijt te halen, waarna we vervolgens de weg terug niet meer wisten. Want hier in Suriname kunnen we natuurlijk geen gebruik maken van onze navigatie. Hiermee merkte ik echt hoe gewend ik ben aan de luxe thuis. We hebben meerdere auto's aan moeten houden en uiteindelijk heeft iemand ons de weg naar huis gewezen. 's Middags zijn we onze fietsen op gaan halen en zijn we naar Saron gegaan en hebben we in het centrum wat gegeten. De tegenstellingen tussen arm en rijk zijn enorm. Het huis waar wij verblijven staat in een vilawijk, maar enkele straten verderop wonen mensen in huizen gebouwd van hout en golfplaten waarvan we in Nederland zouden zeggen dat het onbewoonbaar is.

Gisteren zijn we naar de centrale markt geweest. We gingen op de fiets en de fietstochten zijn hier telkens weer een avontuur. Het verkeer is een enorme chaos, er zijn geen fietspaden en het is ontzettend druk. De markt was geweldig om te zien. Tafels vol met vers fruit, groente, vis en vlees en iedereen was bereid ons te vertellen hoe we maaltijden konden maken van al die, voor ons, onbekende ingrediënten.

Het leven en de mensen zijn hier zo anders. Het is echt een andere wereld dan in Nederland. Ik ben benieuwd wat de komende dagen ons gaat brengen!

Mirjam

Wat super leuk om te lezen. Fijn dat je je vermaakt. Besef dat het uniek is dat je dit mag meemaken. Weinig krijgen deze kans. Madelon zei al wow wat een mooi huis. Ze wil ook wel naar je toe maar niet de koude douche haha.
Liefs je zus

jan elsinga

leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie wel en wee in Suriname!

Denise

Super leuk om te lezen! Zo te horen heb je het daar goed naar de zin. Ik ben benieuwt wat je nog meer gaat beleven! Liefs je nichtje Denise

Julian

Leuk om je bericht/verhaal te lezen, ik zou zelf ook graag naar Suriname willen gaan
Top!

Gr. Julian küpers