Mijn reis naar Suriname

Vakantie met een vleugje stage

Inmiddels zijn we, na een moeizame en langzame start, twee week begonnen met ons project op een katholieke basisschool, namelijk de Fatimaschool. De school ligt een van de mindere buurten van Suriname. Beter gezegd, de kogelgaten zitten in de ruiten. Veel kinderen hebben problemen in hun thuissituatie. Misbruik, mishandeling en verwaarlosing zijn veel voorkomend, maar ook armoede zorgt voor problemen. Daarnaast leven de kinderen buiten schooltijd veel op straat en hebben ouders weinig toezicht. Dit leidt tot concentratieproblemen en probleemgedrag op school. Wij zullen het schoolmaatschappelijk werk op deze school opzetten en handreikingen geven aan de zorgleerkrachten die al werkzaam zijn op deze school.

De cultuur op de school is totaal anders dan wat wij in Nederland kennen. De leerlingen worden hier gedrild en wanneer zij iets verkeerd doen wordt er tegen hen geschreeuwd, met de lineaal op tafel geslagen of worden ze hardhandig vastgepakt. Dit is soms schokkend om te zien en horen.

De kinderen zijn veelal blij met onze komst en trekken erg naar ons toe. Wat natuurlijk niet vreemd is, gezien het bovenstaande. Dagelijks krijgen we bij aankomst op een schoolplein een 'brasa' van de kinderen, die ons enthousiast tegemoet rennen.

Afgelopen week hebben we een introductieprogramma gedraaid samen met de twee zorgleerkrachten die al werkzaam zijn op de school. Voor de kleuters hadden we een poppenkast voorstelling over pesten en liefde voor elkaar. De eerste en tweede klas heeft een levensweg gemaakt, de derde en vierde een soort talentenshow waarbij hun talenten werden gefilmd, de vijfde en de zesde klas heeft een film gekeken met een aantal vragen die van toepassing kunnen zijn op hun leven. Door dit introductieprogramma hebben we de kinderen beter leren kennen en hebben de zorgleerkrachten zichzelf weer op de kaart gezet. Wat ons de komende weken gaat brengen blijft een verrassing. De ene dag zijn er redelijk wat werkzaamheden en de andere dag is één grote pauze. Van hard werken hebben ze hier in ieder geval nog niet gehoord. Maar daar ga ik natuurlijk geen probleem van maken!

jan elsinga

vooral die laatste regel doet het hem: schitterend!!
ook leuk geschreven

Mirjam

Heftig om te lezen dat ze zo met kinderen omgaan. Zo gaat het niet in NL daar kunnen ze nog wat van leren. Kennen de leerkrachten wel hoe het hier in NL gaat op school. Misschien leuk om hier een filmpje van te laten zien. Wil ik best wel doen voor je. Verder leest get heerlijk weg en inderdaad lekker genieten

Nyembezi

Dat had ik toen ik jong was..Mooi verhaaljes Judith. Ik ben trots op je