Mijn reis naar Suriname

de decembermaand

Surinamers houden van December en dat is te merken. Tijdens de kerstperiode zie je overal kerstversiering in alle geuren en kleuren. In een van de rijkere buurten van Paramaribo is een hele straat versierd metkitscherige bomen en op het onafhankelijkheidsplein staat een 26 meter hoge kerstboom. Ook met oud en nieuw weten ze er ieder jaar weer een groot feest van te maken.

Ik zal vanaf het begin beginnen, wij zijn voorafgaand aan de drukke dagen van kerst en oud en nieuw lekker wezen ontspannen bij Isadou. Isadou is een vakantieoord, gelegen tussen de stroomversnellingen aan de boven-suriname rivier. We verbleven en gezellige vier persoons-lodges en hadden voldoende tijd om lekker bij of in de stroomversnellingen te liggen. Het gebied waar Isadou zich bevindt, staat bekend om haar marroncultuur. De Marrons, afstammelingen van weggelopen slaven, hebben zich lang geleden in het binnenland gevestigd en hebben daar een nieuw bestaan opgebouwd. Vrouwen wassen in de rivier en tijdens de boottocht naar Isadou zie je overal kinderen baden in het water. Op de tweede dag zijn we naar Jaw Jaw geweest. De leefwijze van de inwoners van Jaw Jaw is volgens de traditionele Afrikaanse cultuur. De leiding is in handen van een kaptein en de inwoners van het dorp leven voornamelijk van de jacht en visvangst. Na drie heerlijke dagen ontspannen was het tijd om weer terug te gaan naar de drukte van de stad.

Op de maandag en dinsdag hadden we kerstviering op school. Maandag was er een dienst verzorgd door de leerlingen, met zang, toneel en dans. Waarna er vervolgens gezamelijk werd gegeten en op dinsdag was het de beurt aan de leerkrachten. Iedereen had wat te eten meegenomen. Kip, pasta's, salade's, gevulde eieren, ijs en voor de gezonde mensen ook nog appels. Na een gezellig samen zijn, was het tijd om naar huis te gaan en dat betekende...vakantie!

Op eerste kerstdag hebben we samen met de Johnny's bij ons thuis gegeten. Iedereen had wat lekkers gemaakt en rond half 4 kwamen de Johnny's om zo de rest van de avond te genieten van allerlei lekkere hapjes en drankjes, met op de achtergrond vrolijke kerstmuziek. Het kerstgevoel zoals in Nederland, in de winter met een kerstboom en veel familie om je heen, was niet na te bootsen, maar gelukkig hadden we elkaar en hebben we er samen voor gezorgd dat het een heerlijke kerst werd.

Tweede kerstdag hebben we '' All you need is love'' gekeken. Gezellig met zijn allen warme chocolademelk met slagroom drinken, terwijl het buiten bijna 30 graden is. Het is wat onwerkelijk, maar heeft zeker bijgedragen aan het kerstgevoel. s' Avonds zijn we uit eten geweest bij Baka Foto. Een van de beste restaurants in Suriname. We kregen allerlei verschillende gerechten op tafel en hebben heerlijk genoten.

Na kerst komt oud en nieuw, en dat was zeker te merken. Bombel en pagarra's. Surinamers schieten heel wat vuurwerk af en dit begint al dagen van tevoren en gaat door tot dagen na oud en nieuw. Er is ons meerdere keren verteld dat oud en nieuw het feest van het jaar is in Suriname. Dus de verwachtingen zijn hoog. Op oudjaarsdag zijn we rond 11 uur naar het centrum gegaan, om daar de pagarra estafette mee te maken. We stonden als sardientjes in blik, zo dicht op elkaar. Het was ontzettend druk, maar de sfeer zat er goed in. We hebben lekker gedanst onder de Surinaamse zon en hebben s'middags lekker op het terras gezeten bij t'Vat. Alleen al met 'mensen kijken' kan je je dag vullen. Want wat veel verschillende, bijzondere en aparte mensen zie je op straat. s' Avonds zijn we rond een uur of negen terug naar huis gegaan, om daar van het vuurwerk, de oliebollen en de champagne te genieten samen met de Johnny's. Eén januari waren we door onze huisbaas uitgenodigd bij Soho-lounge om wat te komen eten en drinken. Hier hebben we de feestdagen afgesloten.

Tot slot hebben we vanmorgen meegedaan aan de Bigi Broki Waka. Een loop over de grootste brug van Suriname. De Bigi Broki Waka is vergelijkbaar met de nieuwjaarsduik in Nederland en vind altijd een van de eerste dagen van het nieuwe jaar plaatst. We liepen met de kinderen van onze school en liepen slechts 2,5 kilometer. Achteraf gelukkig maar, want halverwege de brug begon het te regenen en de regen is tot nu toe nog niet opgehouden. Het is helaas niet alleen maar zonneschijn in Suriname.

jan elsinga

mooi,Juud!