Mijn reis naar Suriname

Zon, Suriname rivier, Strand.

Afgelopen week hebben we een drukke week achter de rug. Dinsdag, 25 november, was het Onafhankelijkheidsdag in Suriname. We zijn naar Lelydorp gegaan, een dorp een aantal kilometer verderop. Lelydorp moest ‘the place to be’ zijn op Onafhankelijkheidsdag. Daar aangekomen zagen we diverse gezellige eettentjes en een vrolijke menigte mensen. We zijn op zoek gegaan naar een leuk terrasje en hebben hier de rest van de middag plaatsgenomen. Helaas hadden we de hele dag last van buien en moesten we ons continu van buiten naar binnen verplaatsen en andersom. Rond vijf uur, toen president Bouterse eindelijk had plaats genomen en het volk meer dan een uur had laten wachten, ging de parade van start. Geen parade met muziek, wagens en dansende mensen, maar een parade met agenten, militairen en een orkest. Leuk om te zien, maar echt spectaculair was het niet. Er inmiddels uitziende als een bezopen kat, zijn we terug gegaan naar Paramaribo.

Woensdag kregen we een brief van Sint en Piet dat we donderdag om 9 uur bij de Johnny’s, de andere Suriname groep welke aan de Johnnystraat wonen, moesten zijn. Daar aangekomen stond er een zak met cadeautjes en gedichten klaar, stonden de pepernoten, chips en andere lekkernijen op tafel en werd de sinterklaasmuziek opgezet. Sinterklaasavond kon beginnen. We zijn allen verwend met hilarische gedichten en lieve cadeautjes.

Afgelopen vrijdag hadden we een bruiloft van een collega zorgleerkracht van een andere school. We hadden de bruid in spé slechts een keer ontmoet, maar ondanks dat waren we uitgenodigd voor de receptie. Ze trouwde niet in het wit omdat ze inmiddels al 17 jaar samen waren, kinderen hadden en dus geen maagd meer is. Het was een creoolse bruiloft en had Afrikaanse invloeden. De bruid was in het blauw en het gebouw was versierd met blauwwitte accessoires. De bruidstaart zag er prachtig uit. Het uiterlijke vertoon is immers sterk van belang, dit was ook te zien omdat bijna de hele avond in het teken stond van foto’s maken. Tijdens het aansnijden van de taart moesten er in plaats van één stukje, tien stukken taart gegeten worden en bij het aanbreken van de campagne werd er in plaats van één fles meerdere flessen geopend, dit alles voor de perfecte foto. Terwijl er mensen gingen zingen en een dansgroep een optreden gaf, zat het bezoek ongeïnteresseerd aan de kant hun bak met nasi of bami op te eten. Toen het eten op was ging het meeste bezoek weer naar huis. Het valt me op dat het beeld wat wij in Nederland hebben van Surinaamse feesten, met zingende, dansende en etende mensen, een vertekend beeld is. Het eten is zeker een belangrijk aspect tijdens Surinaamse feesten. De dansende mensen zijn echter ver te zoeken.

Het weekend zijn we naar Overbridge geweest voor een mini-vakantie. Overbridge is een standje gelegen aan de Surinamerivier. Vrijdag avond hebben we inkopen gedaan voor de BBQ. Kip, garnalen, brood, salade en wijn, daar komen wij ons weekend wel mee rond. Op zaterdag ochtend stond te taxi voor de deur en moesten alle koffers, boodschappen en overige bagage de auto in. Na ongeveer een uur rijden kwamen we bij Overbridge aan. We logeerden in een mooie lodge, met uitzicht op het water en de jungle. Bij aankomst regende het, dus hebben we eerst genoten van een kopje koffie met speculaasbrokken, nog altijd in de Sinterklaasstemming. Toen het droog was hebben we heerlijk gerelaxt en in de avond hebben we de BBQ aangestoken. Genieten! De volgende dag hadden we veel geluk met het weer, wat in deze tijd van het jaar zeldzaam genoemd mag worden. De zon scheen de hele dag. We hebben heerlijk in onze hangmatten bij het stand gelegen en in de middag hebben we de BBQ weer aangestoken. We hebben twee heerlijke dagen gehad. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en rond vijf uur zijn we weer opgehaald en naar huis gebracht. Gelukkig staat ons komend weekend weer een mooi weekend weg te wachten en worden we donderdag om 04:30 uur 's ochtends opgehaald voor een 5-daagse trip de jungle in. Hierover volgende keer meer!

jan elsinga

leuk Juud, het gaat wel veel over eten geloof ik

Judith

Haha klopt, hier in Suriname draait alles om eten. Maar dat dat zo in mijn verhaal terugkomt was mij nog niet opgevallen.

Manouk

Wat een geweldige ervaring! Stiekem ben ik toch wel een klein beetje jaloers haha